Fashion as a writing space for Júlia Lopes de Almeida
DOI:
https://doi.org/10.23927/revihgb.v.185.n.495.2024.177Keywords:
O País (RJ, 1884-1934), Júlia Lopes de Almeida, Fashion , chronicleAbstract
This article aims to examine the intersection between fashion journalism and the mainstream press through the column “A moda” by Júlia Lopes de Almeida, published under the pseudonym Ecila Worms in the newspaper O País (RJ, 1834-1934), between 24 February 1892 and 16 August 1901. I examine how Almeida balanced references to everyday life in Rio de Janeiro with self-references taken from fashion periodicals to construct a dual reality, as suggested by Niklas Luhmann (1886). Moreover, I explore the role of the physical space in her writing. The view from her window, along with the objects on her writing desk – particularly printed and handwritten materials – served as a rich source of inspiration for the texts in “A moda”. I argue that the physical space of her writing, together with the fashion publications circulating in Rio de Janeiro at the beginning of the 20th century, provided the writer with a new perspective for exploring the intersection between domestic and public spaces in the Brazilian crônica.
Downloads
References
A Estação. Rio de Janeiro, 15 de dezembro de 1892, 184.
A. G. "Portugal e o Brasil." Gazeta de Notícias, April 28, 1902, p. 1. Disponível em <http://memoria.bn.br/pdf/103730/per103730_1902_00118.pdf> [acesso 04 de maio de 2024].
Alcântara Silva, Nahete de. "Júlia Lopes de Almeida e sua trajetória de consagração em O País." PhD diss., Universidade Federal da Paraíba, 2015.
Almeida, Júlia Lopes de. "A irmã Christina." O País, 6 de dezembro de 1884, p. 2. Disponível em <http://memoria.bn.br/DocReader/178691_01/266> [acesso 04 de maio de 2024].
——. "Iluminuras." O País, 11 de fevereiro de 1885, p. 2. Disponível em <http://memoria.bn.br/DocReader/178691_01/54> [acesso 04 de maio de 2024].
——. Eles e elas. Rio de Janeiro: Livraria Editora Francisco Alves, 1910.
——. Livro das donas e das donzelas. Rio de Janeiro: Livraria Editora Francisco Alves, 1906. Disponível em <http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=7554> [acesso 04 de maio de 2024].
——. Livro das noivas. Rio de Janeiro: Tipografia da Companhia Nacional, 1896.
——. O funil do diabo. Florianópolis: Editora Mulheres, 2015.
——. “Concessões para a felicidade”. A Estação. Rio de Janeiro, 15 de dezembro de 1891, 130-131.
—— (pseudonym Ecila Worms). "A moda." O País. Rio de Janeiro, de 24 de fevereiro de 1892 a 16 de agosto de 1901.
Barthes, Roland. The Fashion System. Tradução de Mathew Ward e Richard Howard. Los Angeles: University of California Press, 1990.
Butler, Judith. "Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory." Theatre Journal 40, no. 4 (1988): 519-531. Disponível em <https://www.jstor.org/stable/3207893> [acesso 04 de maio de 2024].
Chartier, Roger. “Literature and Written Culture: Stability of Works, Mobility of Texts, Plurality of Readings.” In The Cultural Revolution of the Nineteenth Century: Theatre, the Book and Reading in the Transatlantic World, organizado por Ana Cláudia Suriani da Silva e Márcia Abreu. Londres: Bloomsbury, 2020, 11-26.
Duarte, Constança Lima. “Feminismo: uma história a ser contada.” In Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto, organizado por H. B. de Hollanda. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019, 25–47.
Fanini, Michele Asmar. "Júlia Lopes de Almeida: entre o salão literário e a antessala da Academia Brasileira de Letras." Estudos de Sociologia 14, no. 27 (2009): 317-338.
Figueiredo Pimentel. Contos da carochinha. São Paulo: Editora Quaresma, 1958 [1894].
Luhmann, Niklas. “The Autopoiesis of Social Systems.” In Sociocybernetic Paradoxes: Observation, Control and Evolution of Self-steering Systems, editado por F. Geyer and J van der Zouwen. London: Sage, 1986, 172-192.
Pessanha, Andreá Santos da Silva. "O País e a Gazeta Nacional: Imprensa Republicana e Abolição. Rio de Janeiro 1884-1888." PhD diss., Universidade Federal Fluminense, 2006. Disponível em https://www.historia.uff.br/stricto/teses/Tese-2006_PESSANHA_Andrea_Santos_da_Silva-S.pdf.Ribeiro [acesso 7 de janeiro de 2024].
Ribeiro, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.
Sand, George. « Lettres d’un Voyageur. — VI. – Souvenirs de jeunesse, un Mot sur Lélia, Prière d'une matinée de printemps, » Revue des Deux Mondes 6 (1836), 513-550, Disponível em <https://fr.wikisource.org/wiki/Lettres_d%E2%80%99un_voyageur_(RDDM)/06> [acessp 29 de dezembro de 2023].
Silva, Ana Cláudia Suriani da. "From Germany to Brazil: The History of the Fashion Magazine A Estação, an International Enterprise." In Books without Borders, editado por R. Fraser e M. Hammond, Vol. 1: The Cross-National Dimension in Print Culture, 2008, 67–88. London: Palgrave Macmillan.
——. "Moda e literatura: o caso da revista A Estação." Iara – Revista de Moda, Cultura e Arte 2, no. 1: 1-16, 2009. Disponível em http://www1.sp.senac.br/hotsites/blogs/revistaiara/wp-content/uploads/2015/01/07_IARA_vol2_n1_Artigo.pdf [acesso 04 de maio de 2024].
——. "The Role of the Press in the Incorporation of Brazil into the Paris Fashion System." In Books and Periodicals in Brazil 1867-1930: A Transatlantic Perspective, editado por A. C. S. da Silva e S. G. Vasconcelos, 148-162. London: Routledge, 2020.
Silva, Ana Cláudia Suriani da, e Tania Regina de Luca. “Ecila Worms e ‘A moda’." In Júlia Lopes de Almeida (pseudonym Ecila Worms), A moda (1892-1901), editado por A. C. S. da Silva e T. R. de Luca, 7-34. Campinas: Editora da Faculdade de Educação, Unicamp, no prelo.
Silva, Ana Cláudia Suriani da Silva e Alexandro Henrique Paixão. “Contos de Délia: Confissões sobre a sedução.” In Bormann, Maria Benedita Câmara (pseudônimo Délia). Contos por Délia (1887-1892), editado por A. C. S. da Silva e A. H. Paixão. Campinas: Editora da FE – Unicamp, no prelo.
Silva e Ana Cláudia Suriani da e Tania Regina de Luca. "A mulher jornalista na Belle Époque carioca." In Mulheres no Brasil: como chegamos até aqui, editado por C. Facchinetti, 17-37. Rio de Janeiro: Andrea Jakobsson Estúdio, 2023.
——. “Maria Amália Vaz de Carvalho nas páginas de O Paiz (1884-1889): levantamento dos textos e notas iniciais de pesquisa”. Herança – Revista de História, Património e Cultura, 5(1):7–37, 2022. Disponível em: https://revistas.ponteditora.org/index.php/heranca/article/view/454 [acesso 04 de maio de 2024].
——. “Maria Amália Vaz de Carvalho: De Portugal para o Brasil.” In Conversas lisbonenses e outros escritos (1884-1889), de Maria Amália Vaz de Carvalho, editado por A. C. S. da Silva e T. R. de Luca. Campinas: FE – Unicamp, 2022, 9-34. Disponível em <https://www.fe.unicamp.br/noticias/editora-fe-unicamp-publica-e-book-maria-amalia-vaz-de-carvalho-conversas-lisbonenses-e> [acesso 04 de maio de 2024].
Silva, Ana Cláudia Suriani da, Javer Wilson Volpini e Ana Cecilia Agua de Melo. “Angelina, um folhetim de Délia.” In Bormann, Maria Benedita Câmara (pseudônimo Délia). Angelina, editado por A. C. S. da Silva, J. W. Volpini e A. C. A. de Melo. Campinas: Asa da Palavra, no prelo.
Souto Maior, Valéria Andrade. “Josefina Álvares de Azevedo: teatro e propaganda sufragista no Brasil do século XIX.” Revista Acervo Histórico, 2:65–82. Disponível em: <>https://www.al.sp.gov.br/repositorio/bibliotecaDigital/525_arquivo.pdf [acesso 28 de abril de 2024].
Vaquinhas, Irene. “Senhoras e mulheres” na sociedade portuguesa do século XIX. Lisboa: Colibri, 2000.
Young, Agnes Brooks. Recurring Cycles of Fashion (1760–1937). New York: Harper & Row, 1937.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os textos da Revista do IHGB são publicados sob uma licença Creative Commons BY-NC-ND, ou seja, é permitindo o acesso gratuito e imediato ao trabalho e permitindo ao usuário a ler, baixar, distribuir, imprimir, buscar, ou criar links para o texto completo dos artigos (acesso aberto). Reusos dos textos, como citações ou republicações devem mencionar a autoria dos mesmos, mencionar que a publicação foi realizada na Revista do IHGB e não podem ser utilizados com fins comerciais e/ou sofrerem adaptações sem expressa autorização do Editor-chefe da Revista do IHGB e/ou a Diretoria do IHGB.